با ایرانگردان ایرانگرد شو
پاسارگاد
خبرم کن!
برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد اما چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای ایرانگردان به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

راهنمای سفر به شیراز

گنجینه ایران، شیراز آبادی است که قدمت آن به دوران هخامنشیان می رسد. این شهر به شهر شعر وفرهنگ شهرت دارد زیرا مقبره‌های شاعران نامدار پارسی‌گو از جمله حافظ و سعدی را در خود جای داده است. شیراز با باغ های مسحورکننده و آرام خود برجسته است.

در شیراز چه کنیم؟

گشت و گذار در خیابان ها و لذت بردن از بوی گل رز و شکوفه های نارنج یکی از کارهایی است که در شیراز باید انجام دهید. این شهر (مقصد ایران) فضای بسیار صمیمی و با سواد دارد. در نتیجه شب هایی که مردم در آنجا جمع می شوند و شعر و ترانه می خوانند، بازدید از مقبره حافظ و آرامگاه سعدی را از دست ندهید.

ناگفته نماند باغ‌های شگفت‌انگیز شیراز مانند باغ ارم، خانه نارنجستان قوام، باغ دلگشا، کوشک شاپوری و باغ عفیف آباد که می‌توان به چند مورد اشاره کرد. مجموعه وکیل (شامل بازار، حمام و مسجد)، ارگ کریم خان و امامزاده شاه چراغ از دیگر جاذبه های دیدنی هستند. از پاسارگاد و تخت جمشید که دو شاهکار برجسته باستان شناسی به جا مانده از دوران هخامنشی در حومه شهر شیراز هستند ناگفته نماند. در سفر به شیراز، خرید نوشیدنی های گیاهی و مخصوصاً شکوفه های بهارنارنج را برای چای و نوشیدنی های گیاهی خود فراموش نکنید. لذیذترین شربت سکنجبین و فالوده لذیذ که در شیراز بسیار معروف هستند را امتحان کنید. کلم پلو نیز از غذاهای محلی است که نباید از دست بدهید. داشتن مهمانسراها، هاستل ها و اقامتگاه های بوم گردی سنتی افسانه ای از نکات قابل توجه شیراز است. پس اقامت در این مکان های سنتی را از دست ندهید تا احساس و طعم محلی را بچشید.

 

بهترین زمان برای سفر به شیراز چه زمانی است؟

ترجیحا از اسفند تا اردیبهشت به شیراز سفر کنید. خیابان های معطر، باغ های شگفت انگیز و هوای مطبوع از ویژگی های شیراز در این سه ماه است.

 

 

شیراز کجاست؟

پنجمین شهر پرجمعیت ایران در جنوب غربی کشور واقع شده و به عنوان مرکز استان فارس (این نام به تنهایی اهمیت این منطقه در فرهنگ ایرانی را به شما می گوید) و تنها 60 کیلومتر با تخت جمشید فاصله دارد. اطراف شهر را چشم اندازهای دیدنی رشته‌ کوه‌های زاگرس احاطه کرده‌اند که زمانی در دوران پیش از اسلام به عنوان تاکستان خدمت می‌کردند (شاید با شراب شیراز که اکنون در استرالیا و آفریقای جنوبی تولید می‌شود آشنا باشید). موقعیت مرکزی شیراز این شهر را به مرکز فرهنگ و هنر از قرن هفتم (13 میلادی) تبدیل کرده است.

 

آب و هوا در شیراز

اواخر زمستان تا اوایل تابستان بهترین زمان برای تماشای باغ های باشکوه شیراز است. شیراز دارای آب و هوای نیمه خشک با تابستان های گرم و زمستان های خنک است. بازدید از آن در طول سال لذت بخش است، اگرچه دمای روز در تابستان می تواند بسیار بالا باشد. هنگام بازدید از شیراز در تابستان، توصیه می شود برای غلبه بر گرما، فعالیت های طولانی مدت در فضای باز مانند بازدید از تخت جمشید را در اوایل روز برنامه ریزی کنید. از سوی دیگر، باغ ها و واحه های با طراوت هستند که در اواخر بهار و اوایل تابستان شکوفه های خیره کننده ای را به رخ می کشند و همچنین از گرمای بیش از حد محافظت می کنند. شیاد اصطلاح بهار شراز را شنیده باشید. اردیبهشت شیراز چیز دیگری ست. سراسر فضا سرشار از بوی بهارنارنج است.

 

چگونه به شیراز برسیم

به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای ایران، گزینه های زیادی برای رفتن به شیراز وجود دارد، از جمله:

پروازها: شیراز یکی از فرودگاه های بزرگ ایران را دارد که این شهر را به شهرهای بزرگ و کوچک در سراسر ایران متصل می کند.

اتوبوس ها: تردد اتوبوس ها در داخل و خارج شیراز بسیار زیاد است و دسترسی به شهر را از مکان هایی مانند یزد، اصفهان و بندرعباس آسان می کند.

قطار: شیراز نیز بخشی از شبکه راه آهن است که آن را به شهرهای بزرگ دیگر متصل می کند.

 

بهترین مکان های دیدنی شیراز

جاذبه‌های بسیار زیادی وجود دارد که ارزش دیدن در شیراز و اطراف آن را دارد. اگر بخواهیم دقیق باشیم، این لیست هرگز تمام نمی شود.

 

باغ ارم شیراز

جای تعجب نیست که شهر باغ ها پر از باغ باشد، اما اگر مجبور بودید فقط یک باغ را انتخاب کنید، آن قطعا باغ ارم خواهد بود. اعتقاد بر این است که این مکان میراث جهانی یونسکو برای اولین بار در زمان حکومت سلجوقیان ساخته شده است اما در طول قرن ها بسیار باز سازی شده است. این باغ بزرگ زیباترین گل ها و آب نماها و همچنین خانه موزه با شکوه را در خود جای داده و بهترین معرفی ممکن برای شیراز است.

 

آرامگاه حافظ

حافظ که در قرن هشتم (14 میلادی) زیست می‌کرد، به عنوان یکی از بزرگترین شاعران صوفی پارسی شناخته می شود. غزلهای او به طرز هنرمندانه ای روح عرفان اسلامی را با مسائل اجتماعی در هم می‌آمیزد. آثار او تا این تاریخ به طور گسترده در سراسر جهان مورد مطالعه قرار گرفته است و به زبانهای بسیاری ترجمه شده است.. در بزرگی حافظ همین بس که در کنار قرآن، دیوان حافظ در خانه های ایران به چشم می‌خورد. به دلیل بومی شیراز بودن، طبیعی است که حافظ در این شهر به خاک سپرده شده است. آرامگاه او امروزه توسط یک بنای یادبود نسبتاً مدرن احاطه شده است که تأثیرات هر دو دوره را منعکس می کند. در جوار آرامگاه حافظ باغ دلگشا قرار دارد.

 

آرامگاه سعدی

سعدی نیز مانند حافظ یکی دیگر از شاعران بزرگ ایرانی اهل شیراز بود. آثار او در قرن هفتم (13 میلادی) عمدتاً بر اخلاق و تفسیرهای اجتماعی و غزلهای عاشقانه متمرکز است که ممکن است امروزه نیز کاربرد داشته باشد. مقبره او نیز از سازه ای مدرن با کیفیتی مشابه آرامگاه حافظ تشکیل شده است.

 

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان، ارگ مرکزی دوران زندیه در قلب شیراز قدیم است. چند قرن پیش از این قلعه برای دفاع و زندان و همچنین محل سکونت حاکم کریم خان استفاده می شد. امروزه نمونه ای زیبا از معماری دوره صفویه است که بازدیدکنندگان می توانند از بیرون و همچنین از داخل آن را تحسین کنند. ویژگی های برجسته بصری و موقعیت مرکزی آن باعث می‌شود این جاذبه گردشگری در شیراز بسیار مورد توجه باشد.

 

بازار وکیل

بازار وکیل مجموعه بازار بزرگ و تاریخی شیراز است. در بازار وکیل شیراز تقریبا هر چیزی پیدا می‌شود. از صنایع دستی گرفته تا منسوجات. بازار وکیل شیراز مکان مناسبی برای خرید سوغاتی است. اما حتی اگر قصد خرید چیزی را ندارید، پرسه زدن در کوچه‌های هزارتوی این بازار وسیع بخشی از تجربه ضروری شیراز است. در کنار بازار می‌توانید بناهای تاریخی بی‌شماری مانند حمام قدیمی و مسجد وکیل را بیابید که بی‌شک ارزش دیدن را دارند.

 

آستان مقدس شاهچراغ

زیارتگاه شاهچراغ مقبره احمد بن موسی برادر امام هشتم شیعیان (امام رضا) را در خود جای داده است که پس از زیارتگاه‌های مشهد و قم یکی از مقدس‌ترین اماکن ایران است. بازدید از این زیارتگاه نه تنها برای اهداف معنوی بلکه برای تحسین معماری چشمگیر آن جالب است. از آنجایی که یک مکان مقدس است، آداب و رسوم به شدت اجرا می شود و به همه بازدیدکنندگان خارجی یک راهنمای اختصاص داده می شود که دانش تاریخی و الهیاتی را به اشتراک بگذارد.

 

مسجد نصیرالملک

مسجد صورتی شیراز که شهرت جهانی دارد به راحتی یکی از نمادین ترین مساجد جهان است و بازدید یکی از دلایلی ست که گردشگران را به شیراز می‌کشاند. توصیف جزئیات معماری این مسجد باشکوه نیاز به یک نوشتار مستقل دارد و حتی تصاویر هم نمی‌تواند حق مطلب را درباره زیبایی آن ادا کرد. برای استفاده حداکثری از بازدید از مسجد نصیرالملک، باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

بازدید در ساعات اولیه صبح که نور خورشید پنجره های موزاییک رنگارنگ را از شرق روشن می کند و انعکاس های رنگارنگی را در داخل می اندازد.

پوشیدن چادر برای خانم ها در زیارت مسجد الزامی است. توصیه می‌کنم یکی از طرح‌های گل صورتی آن‌ها را قرض بگیرید، زیرا تضاد بهتری با محیط نسبت به مشکی دارند. برخی از زنان نیز پارچه های سفید بزرگی را برای پوشیدن در داخل می آورند.

 

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام که با نام ساده تر به عنوان خانه قوام شناخته می شود، باغ بزرگ و زیبای دیگری است که دارای یک اقامتگاه باشکوه قرن نوزدهمی است که ترکیبی از معماری ایرانی و سبک ویکتوریایی است. شاید بتوان گفت خانه قوام مفصل ترین خانه موزه شیراز است  که آثار باستانی آن زمان را در خود جای داده است. خوردن یک جرعه نوشیدنی بهارنارنج در این باغ به شدت توصیه میشود.

 

بام شیراز

همانطور که قبلا ذکر شد، شیراز توسط کوه هایی احاطه شده است که در زمان های قدیم به عنوان باغ انگور بوده است. جای تعجب نیست که این تپه ها مسیرهای پیاده روی و مناظر عالی ایجاد می کنند تا شهر را از بالا تحسین کنید. این منطقه به عنوان بام شیراز شناخته شده است و در هنگام غروب میتواند خاطره ای به یاد ماندنی را برای شما رقم بزند.

 

دریاچه مهارلو (دریاچه صورتی)

ایران سرشار از شگفتی های طبیعی است و یکی از آنها دریاچه های نمکی هستند که در ساعات خاصی از روز رنگ صورتی به خود می گیرند. یکی از آنها را می توان در خارج از شیراز با نام دریاچه مهارلو یافت. مانند این دریاچه را در چابهار نیز می‌توان مشاهده کرد. اگر به شیراز سفر کردید، تجربه عکاسی در کنار دریاچه مهارلو را از دست ندهید.

 

تخت جمشید

تخت جمشید یکی از آن مکان‌های معماری بزرگ، همتراز با اهرام جیزه است که هیچ بازدیدکننده‌ای شیراز نباید به هر قیمتی آن را از دست بدهد! این مکان به عنوان پایتخت تشریفاتی امپراتوری هخامنشی بوده و از کاخ ها، مقبره ها و دیگر بناهای مختلف با قدمت بیش از دو هزار سال تشکیل شده است. معمولاً با بازدید از محوطه نزدیک نقش رستم که مقبره های بیشتری از امپراتوران هخامنشی در آن قرار دارد، ترکیب می شود. تخت جمشید حدود یک ساعت بیرون از شیراز قرار دارد. عظمت این بنا که بعد از هزاره ها همچنان پا بر جاست قابل توصیف نیست. حتما در سفر شیراز برای دیدن تخت جمشید وقت مبسوطی اختصاص دهید و جزئیات کتیبه ها و نگاره ها را با دقت بررسی کنید.

 

پاسارگاد

یکی دیگر از آثار باستانی دوران هخامنشی سایت میراث جهانی پاسارگاد است که در گذشته پایتخت امپراتوری بنیانگذار آن کوروش کبیر بوده و آرامگاه او را در خود جای داده است. پاسارگاد در کنار تخت جمشید شما را به روح دوران باستان متصل می‌کند.