با ایرانگردان ایرانگرد شو
کرمان
خبرم کن!
برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد اما چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای ایرانگردان به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

برای اطلاعات بیشتر و رزرو تورهای کرمان با ما در تماس باشید:

02126722802

09378888551

 

راهنمای سفر به کرمان

 

استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار دارد و بزرگترین استان کشور است. این استان پهناور بخش عمده ای از کویر لوت (دشت لوت) و گرم ترین نقطه شناخته شده جهان را در بر می گیرد. بزرگترین شهر و مرکز این استان نیز کرمان نام دارد. استان کرمان دارای بیشترین تعداد میراث جهانی یونسکو در کشور است. این استان تاریخی دارای طبیعت شگفت انگیزی مانند کویر زیبای لوت و رشته کوه جوپار نیز می باشد. مردم کرمان خونگرم ترین، مهمان نوازترین و جاه طلب ترین مردم ایران هستند و سفر شما را خاطره انگیزتر می کنند.

 

آب و هوا

کرمان علیرغم اینکه در کویری قرار دارد، آب و هوای بسیار متنوعی دارد. این شهر دارای زمستان های سرد و تابستان های گرم است و میانگین بارندگی سالیانه آن 188 میلی متر است.

 

 

آنچه در کرمان باید دید: جاذبه های تاریخی

 

روستای میمند

روستای میمند یکی از بی نظیرترین و قدیمی ترین روستاهای ایران است. تخمین زده می شود که این روستای جذاب توسط آریایی ها ساخته شده است و قدمت آن تقریباً 12000 سال است. خانه های کنده کاری شده این روستا ستایش هر بیننده ای را بر می انگیزد. شکل این خانه ها دمای داخل را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه می دارد. بازدید از روستای دیدنی میمند و دیدار با مردم مهربان آن یکی از بهترین تجربیاتی است که می توانید در استان کرمان کسب کنید.

 

میدان گنجعلی خان

میدان گنجعلی خان به دستور گنجعلی خان والی محبوب کرمان در زمان صفویه ساخته شد. این میدان عابر پیاده شامل چندین بنای مهم مانند مسجد، حمام سنتی، مدرسه/کاروانسرا و بازار است.

 

میدان گنجعلی خان کرمان

 

مسجد گنجعلی خان

مسجد گنجعلی خان مکانی بود که دانش آموزان و صاحبان مغازه های مجموعه گنجعلی خان برای نماز می رفتند. در این مسجد نماز خواندن دیگر جایز نیست زیرا اکنون به یک اثر تاریخی تبدیل شده است. گچبری و مقرنس کاری زیبا در این مسجد بر جذابیت آن افزوده است.

 

حمام گنجعلی خان

فضای داخلی حمام گنجعلی خان با گچ بری ها و نقاشی های دیواری که داستان های عاشقانه ایرانی و داستان های جنگی را روایت می کند، مزین شده است. امروزه این حمام شگفت انگیز یک موزه است و آدمک ها و اشیا بازدیدکنندگان را به گذشته می برند.

 

ارگ بم

ارگ بم بزرگترین سازه جهان است که از خشت ساخته شده است. این ارگ بزرگ در مرکز یک قلعه واقع شده است. کل بنا به دلیل اهمیتی که دارد به ارگ بم معروف است. زمان دقیقی برای ساخت این ارگ شگفت انگیز وجود ندارد. برخی از باستان شناسان زمان را در حدود دوران هخامنشیان تخمین می زنند. ارگ بم در اثر زلزله سال 1382 آسیب های زیادی دیده است اما از آن زمان تا کنون قسمت زیادی از آن بازسازی شده است.

 

ارگ راین

ارگ راین در شهری به همین نام قرار دارد و دومین بنای بزرگ خشتی در جهان است. قدمت این ارگ بزرگ به دوره ساسانیان می رسد و هرگز توسط بیگانگان اشغال نشده است. ارگ راین به دلیل داشتن 16 برج و معماری هوشمندانه، غیر قابل نفوذترین بنای ایران نامیده می شود. این بنای تاریخی خیره کننده تا 150 سال پیش مورد استفاده قرار می گرفت و اکنون برای عموم آزاد است.

 

باغ شاهزده ماهان

باغ شاهزده ماهان بزرگترین باغ ایرانی و میراث جهانی یونسکو است. این باغ نیز مانند بیشتر باغ‌هایی که در دوره قاجار ساخته شده‌اند، دارای بنایی است که خانه مالک بوده است. این باغ دیدنی به دستور استاندار کرمان در سال 1897 میلادی ساخته شد و ساخت عمارت بعدها به دستور نوه شاه آغاز شد اما پس از مرگ وی ناتمام ماند. باغ شازده ماهان زمرد استان کرمان است و یکی از جاذبه های دیدنی کشور است.

 

باغ فتح آباد

باغ فتح آباد در 25 کیلومتری مرکز کرمان نیز به دستور والی در دوره قاجار ساخته شد. این باغ زیبا به عنوان اقامتگاه تعطیلات فرماندار و خانواده اش عمل می کرد. معماری عمارت باغ فتح آباد تلفیقی از سبک ایرانی و اروپایی است. امروزه از این باغ شگفت انگیز برای برداشت انواع گیاهان دارویی و برگزاری چندین جشن ملی استفاده می شود. بازدید از باغ در شب توصیه می شود زیرا نمای عمارت روشن شده و به زیبایی آن می افزاید. همچنین می توان اتاقی در عمارت اجاره کرد و شب را در این باغ باشکوه سپری کرد.

 

قلعه دختر

قلعه دختر که قدمت آن به 220 سال پیش از میلاد برمی‌گردد، بر فراز کوهی در کرمان قرار دارد. این قلعه بزرگ از خشت ساخته شده و سال ها مرکز کرمان بوده است. معنی نام آن قلعه دختر به الهه آناهیتا اشاره دارد. ویرانه‌های قلعه دختر از قدیمی‌ترین مکان‌های تاریخی کشور است و برای علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی دیدنی‌های ضروری است.

 

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه بنای هشت ضلعی سنگی و گنبدی است. این بنای تاریخی یکی از مهم‌ترین و در عین حال یکی از اسرارآمیزترین آثار کرمان است که کاربرد آن هنوز مشخص نیست. اما شواهد معتبری از زمان ساخت گنبد جبلیه در دست نیست. باستان شناسان آن را در دوره ساسانیان تخمین زده اند. این بنای اسرارآمیز همچنین دارای چندین کتیبه از ادوار مختلف تاریخ ایران است که جذابیت آن را بیشتر کرده است.

 

بقعه شاه نعمت الله ولی

زیارتگاه شاه نعمت الله ولی در شهر ماهان یکی از زیباترین زیارتگاه های به جا مانده از دوران قاجار است. نعمت الله ولی شاعر و صوفی مشهور ایرانی بود. مانند بسیاری دیگر از شاعران و امامان و غیره در ایران زیارتگاهی پس از رحلت وی برای گرامیداشت یاد وی ساخته شد. فضای داخلی این زیارتگاه باشکوه با گچبری، نقاشی، کاشی کاری و دیگر هنرهای ایرانی تزیین شده است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد حرم شاه نعمت الله ولی استفاده از عناصر معماری 6 دهه مختلف است. این زیارتگاه خلوت امروزه اغلب مورد زیارت مردم محلی است که به دنبال ادای احترام به شاعر هستند و محل تجمع دراویش نیز می باشد.

 

کتابخانه ملی کرمان

ساختمان کنونی کتابخانه ملی کرمان در سال 1929 ساخته شده است. اگرچه باورش سخت است، اما این بنای زیبا یک کارخانه پارچه بود اما پس از مدتی تعطیل شد. این بنا 60 سال بعد بازسازی شد و رسماً به کتابخانه ملی تهران تبدیل شد. این کتابخانه هم اکنون دارای 121 جلد کتاب است و مرکز فرهنگ و دانش کرمان است.

 

موزه صنعت (موزه صنعتی)

موزه صنعتی دومین موزه بزرگ هنرهای معاصر ایران پس از موزه تهران است. این موزه تا سال 1356 یتیم خانه بود و به نام علی اکبر صنعتی یکی از بچه های یتیم خانه که بعدها به یکی از بزرگترین مجسمه سازان ایران تبدیل شد، نامگذاری شده است. امروزه موزه صنعتی دارای بیش از 1200 اثر هنری از جمله مجسمه های ساخته شده از گچ، برنز و چوب و آب رنگ و نقاشی رنگ روغن است.

 

 

 

مکان های دیدنی در کرمان: جاذبه های طبیعی

 

آبشارهای سیمک

آبشار سیمک در 35 کیلومتری شمال شهر کرمان قرار دارد و شامل 13 آبشار است. این آبشارهای زیبا در دامنه کوه قرار دارند. می توانید از آبشارهای سیمک دیدن کنید و از فضای با طراوت منطقه لذت ببرید.

 

کوه هزار

کوه هزار با ارتفاع 4501 متر بلندترین قله در بخش مرکزی ایران است. نام آن به معنای هزار به تنوع گیاهان روییده در این کوه اشاره دارد. کوه هزار در نزدیکی شهر راین قرار دارد. اگر در کنار گشت و گذار در کرمان به دنبال ماجراجویی هستید، می توانید روز خود را با بالا رفتن از این کوه شگفت انگیز سپری کنید.

 

پیست اسکی سیرچ

پیست اسکی سیرچ بزرگترین پیست اسکی در مرکز و جنوب ایران است. این پیست اسکی در نزدیکی روستای سیرچ و تنها یک ساعت با گرمترین نقطه روی زمین فاصله دارد. بلندترین نقطه این استراحتگاه 2700 متر ارتفاع دارد. پیست اسکی سیرچ هر ساله با اولین بارش برف پذیرای بسیاری از علاقه مندان به اسکی است. شما همچنین می توانید پس از یک روز عالی اسکی در چشمه های آب گرم سیرچ استراحت کنید.

 

کارهایی که باید در کرمان انجام دهید: زندگی شبانه و مکان های دنج

چایخانه وکیل

چایخانه وکیل که قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد، در اصل حمام سنتی بوده است. اگر شیفته معماری هوشمندانه و تزئینات منحصر به فرد حمام های سنتی ایرانی مانند حمام گنجعلی خان هستید، گذراندن یک عصر آرام در یکی از آن ها و نوشیدن چای تجربه بسیار خوبی خواهد بود. فضای سنتی این چایخانه خاص شما را به گذشته می برد و سفر کرمان را خاطره انگیزتر می کند.

 

بازار بزرگ کرمان

بازار سرتاسری یا بازار بزرگ کرمان طولانی ترین بازار ایران است. هر بخش از این بازار وسیع به نوع خاصی از محصول اختصاص دارد تا روند خرید را تسهیل کند. فضای سنتی و معماری زیبای این بازار خرید را سرگرم کننده تر می کند. در بازار سرتاسری می توانید هر نوع سوغات و محصولات دیگری را پیدا کنید.

 

سوغاتی کرمان

کرمان به تولید انبوه بهترین نوع پسته در ایران معروف است. پسته برداشت شده در این استان به بسیاری از کشورهای خارجی صادر می شود. قیمت آن نسبت به کشورهای اروپایی بسیار کمتر است و این دانه خوشمزه را به بهترین سوغات کرمان تبدیل کرده است. در کرمان نیز می توانید چند شیرینی خاص پیدا کنید که معروف ترین آن ها مسقطی، حلوای پسته و سوهان است. از سوی دیگر، اگر به دنبال هدیه ای خاص برای خانواده و دوستان خود هستید، صنایع دستی مانند فرش دستباف، حصیری و دیگر انواع پارچه های خاص مانند گلیم و جاجیم بهترین گزینه برای شما هستند.

 

برای اطلاعات بیشتر رزرو تورهای کرمان با ما در تماس باشید:

02126722802

09378888551